Monday, July 26, 2010

Kenduri Doa Selamat


Minggu lepas budak2 UPSM dijemput ke kenduri doa selamat di rumah En. Musa, Ketua Unit Pentadbiran Jabatan Perkhidmatan Pelajar, UKM. Biasalah orang baru pindah ke rumah baru,jadi buatlah kenduri, moga2 selamat rumah tu dan keluarganya dari segala gangguan dan dapat hidup aman dan damai. Sebab yang dijemput 15 orang, aku pun join sekali untuk memenuhkan korum.Setelah lama menunggu di depan Pusanika tu, datanglah Firdaus dengan Van UKM angkut kami ke rumah yang dituju.

Sampai2 je tgk orang tgh sembahyang Isyak, aku pun apa lagi terus ambil wudhu' dan ikut sekali jemaah. Seusai solat, aku dan budak2 lain tggu kariah lain sebelum bacaan yassin n doa selamat dimulakan. Tunggu punya tunggu, sampailah imam yang akan mengepalai bacaan Yassin dan mengambil tempatnya. Dan lepas tu tak payahlah aku cerita apa yg jadi, korang faham2la sendiri ye. Tapi aku perasan masa bacaan doa selamat, imam ni baca ayat kursi berulang2 kali, adalah kira2 dalam 10 kali bacaan tu. Kemudian imam ni pun buatlah tazkirah sikit. Katanya Rasulullah pernah bersabda bahawa sesiapa yang membaca ayat Kursi sesudah setiap kali solat fardhu, Allah akan memeliharanya sehingga ke solat fardhu yang seterusnya.Dan sesiapa yang membaca ayat Kursi sebelum tidur, Allah akan menghantar 2 malaikat untuk menjaganya sepanjang malam sehingga dia bangkit di pagi keesokkannya.Mula2 aku x cam sapa imam ni, tapi bila En Musa ucapkan terima kasih pada imam ni dengan panggilan Datuk, baru aku teringat, ni mesti Datuk Dr Amran Kasimin, seorang pensyarah di Fakulti Pengajian Islam,UKM. Beliau ni terkenal sebab sering menulis di Kolum Bicara Agama dalam akhbar Mingguan Malaysia dan pernah menjadi wakil rakyat untuk kerusi Parlimen Kajang.

Lepas dari kenduri tu aku ingat baik2 pesanan Dr Amran, dan sampai skrg aku amalkan membaca ayat Kursi selepas solat dan sebelum tidur. Alhamdulillah sekarang ni aku tak lagi diganggu oleh mimpi2 buruk ketika tidur dan mudah bangkit untuk solat subuh. Korang pun patut amalkan membaca ayat Kursi ni, banyak fadhilatnya. Tak sia2 aku datang kenduri rumah En.Musa, bukan je dapat makan kenyang2, (malam tu dia hidang beriani gam, pergh sedapppp!!) ilmu pun aku dapat sekali. Terima kasih En. Musa, lain kali jemputlah kami lagi. :-)

2 comments:

aLiaFar said...

alhamdulillah..2 in 1 :)

Sang Penghuni said...

alhamdulillah...cubalah amalkan :-)

Anda juga mungkin meminati

Related Posts with Thumbnails