Wednesday, September 1, 2010

Merdeka!!!!


Wassap bro!!!
2 hari lepas negara kita menyambut hari kemerdekaan yg ke 53.So tak terlambat lagi untuk aku ucapkan "Selamat Hari Merdeka" kepada smua rakyat Malaysia. Aku dgr thn ni tak buat sambutan ambang merdeka sebab menghormati bulan Ramadhan yang mulia.Baguslah, kurang sikit kadar kelahiran bayi2 haram yg biasanya naik mendadak 9 bulan selepas 31 Ogos...hahaha

Tema merdeka tahun ni 1 Malaysia menjana transformasi..da ku agak der tema tahun ni mesti ada terselit perkataan 1 Malaysia ...Sekarang semua benda nak di "1" Malaysia kan...F1 Malaysia, salam 1 Malaysia, raya 1 Malaysia,klinik 1 Malaysia dan mcm2 lagila yang 1 Malaysia...Entahla der, aku rasa macam bosan pulak asyik dengar 1 Malaysia ni..orang2 dalam Malaysia ni tak pernah ber"1" pun..sampai kes amoi masuk masjid (ke surau?) pun jadi isu..haram org kafir masuk masjid tak tutup aurat..puak2 pembangkang yg tak puas hati sebarkan la gambar 1st lady berucap dlm surau dgn rambut terjulur sebab pakai tudung jenis tutup separuh je..keluarla mcm2 fatwa yg haram mengharamkan antara satu sama lain...isu kecik je der...yg korang nak bertelagah sampai satu dunia tau tu nak buat apa???

semalam aku tertonton satu video bro Hisham Rais (nak tau siapa Hisham Rais ni korang search la kat google).bro ni bagi ulasan ttg sambutan hari merdeka.Dia kata segala identiti yang menunjukkan negara bangsa Malaysia ni semua hasil ciplak.Lagu Negaraku diciplak drpd lagu Perancis, bendera Malaysia diciplak drpd bendera Amerika, sampai tarikh merdeka dan tarikh sambutan hari Malaysia pun lain2...maka bila semua diciplak, semangat cintakan negara tu kurang sebab benda2 yg diciplak ni bukan datang dari hati sanubari anak watan.Bila identiti negara bangsa itu tidak tersemat kukuh dalam jiwa maka segalanya akan terbarai..

Korang setuju tak dengan statement bro ni? aku x berani nak komen der...pandangan aku tak penting pun..dan mata aku pun da mengantuk..malas pulak nak taip panjg2 lagi..so berjumpa lagi di lain post..wassalam


No comments:

Anda juga mungkin meminati

Related Posts with Thumbnails